מד"צים להבים: לחלום וליצור קהילה וישוב טוב יותר

שעות פעילות:

ימי ראשון:

16:45-17:45 פעילות שכבה ז'

18:00-19:30 פעילות שכבה ח'

ימי רביעי:

17:15-18:15 פעילות שכבה ה'

18:30-19:30 פעילות שכבה ו'

ימי חמישי:

19:00-20:30 פעילות שכבה ט'

 

מי הם המד"צים?
המד"צים הם בני נוער בעלי תעודת מדריך צעיר מטעם משרד החינוך והתרבות, העוסקים בהדרכת קבוצות ובמילוי משימות חברתיות וקהילתיות

בכדי להצטרף לפעילות המד"צים צריך:

  • להיות בכיתה ה' – ח'
  • לרצות להשתתף בפעילות כייפית וערכית מידי שבוע

 

בכדי להיות מד"צ צריך:
להיות בן נוער בגילאים ח' עד יב'.
להיות עם חוש אחריות מפותח והמון אנרגיה.
והכי חשוב! לרצות לתרום ולתת קצת לעצמך, והרבה לאחרים.

אז מה יכולה ההשתתפות בתכנית לתת לך?
תעודת מדריך צעיר מטעם משרד החינוך והתרבות.
יכולת להדריך בשכר בקייטנות הקיץ בתום מסלול ההכשרה.
ניסיון בהדרכה אשר יסייע לך אף בשרותך הצבאי.
והמון המון סיפוק אישי, מהעבודה העצמית והקהילתית שהתכנית מאפשרת.

איך זה עובד?

כיתות ה' – ח', טרום מד"צים

הפעילות מוקדשת בעיקר לגיבוש זהות אישית וקבוצתית ולפיתוח יזמות ומעורבות קהילתית וסביבתית.

ההדרכה מד"צ בוגר (כיתה ט'-י').

בסיום כיתה ח' יתקיים סמינר אשר במהלכו יבואו לידי ביטוי כל התכנים שנלמדו. בסמינר יעסקו בפעילות חווייתית-התנסותית, והוא יהיה נקודת ההחלטה של החניך לגבי המשך הכשרתו כמדריך צעיר.

מיון – המעוניין להצטרף לתכנית, יגיש בקשה בכתב לרכז המד"צים. בבקשה יש לפרט ולנמק את הסיבות לרצונו להצטרף לתכנית ויש לחתום על כתב התחייבות. רכז המד"צים או מנהל יחידת הנוער יחליטו אם לראיין את המועמד לפני כניסתו לתכנית.

 

כיתה ט' – שנת הכשרה

שלב ראשון: בתחילת כיתה ט' נבחנת המוטיבציה של המועמד וההתרשמות מיכולתו לממש את רצונותיו לאור הערכת פעילותו בשנת הטרום.

שלב  שני:  במהלך הפעילות בכיתה ט' נבחנת מידת ההתאמה של החניך להדרכה. בשלב זה ממליץ הרכז לחניכים שאינם מתאימים להדרכה להצטרף למסלולים אלטרנטיביים אפשריים הקיימים  ברשות.

שלב שלישי: בשלב זה החניכים יעסקו בהדמיות של הדרכה לקראת סמינר ההסמכה בקיץ.

 

שלב רביעי: סמינר הסמכה. במהלך הסמינר יתבקש החניך לעמוד בביקורת קבוצת השווים וצוות המדריכים,  יעבור אימון מדריך, ויבנה עמו את תיק המשימה לשנת הלימודים הבאה (כיתה י').

 

בתום הסמינר תוענק לתלמיד תעודת השתתפות בסמינר המציינת שקבלת תעודת המדריך מותנית בעמידה בהצלחה בהכנת תיק המשימה הכולל 60 שעות עבודה מעשית.

 

 

כיתה י' –  שנת התנסות והסמכה

המדריך הצעיר פועל בהתאם לתיק המשימה כמדריך קבוצה חברתית. הוא משתייך לקבוצה המונחית על-ידי המדריכים הבוגרים (י"ב) ועל-ידי מדריך המד"צים, וזוכה לתמיכה, למשוב, לאפשרות הפקת לקחים ולהעשרה תוך כדי מילוי תפקידו כמדריך.

תעודת המד"צ תוענק לאחר עמידה בתנאים שלהלן:

  1. נוכחות לפחות ב-80% מהקורס השנתי בכיתות: ח', ט', י'.
  2. השתתפות פעילה בקורס ועמידה במשימות בהתאם לתכנית.
  3. עמידה בהצלחה באימוני המדריך וקבלת משוב חיובי מהקבוצה ומהמדריכים.

הערה: חניך שלא עמד בהצלחה בתנאים הנדרשים ומעוניין להמשיך לפעול במסגרת התכנית, יופנה למסלולים האלטרנטיביים הקיימים ברשות.

בסיום כיתה י' יתקיים סמינר העשרה שמטרתו היא העשרת המדריך הצעיר והעמקת ידיעותיו בתחום החניכה, הכנתו לקראת רכישת כלים לחניכה.

 

כיתה י"א – העצמה והעשרה בתחום האימון האישי

המדריך הבוגר משתייך לקבוצה להעשרה ולהתפתחות המונחית על-ידי הרכז. הוא מדריך את שכבות ח'-ט' ושותף בהדרכת שכבת י' בנושאים מסוימים. הוא מסייע בפיתוח נושאי הדרכה ושותף לפרויקטים קהילתיים שבהם נוטלים המד"צים חלק. המד"ב שותף לגיוס הדור הצעיר ולהכשרתו, ועוסק בעיקר בחניכה אישית למדריכים הצעירים שבכיתות י'.

בסיום כיתה י"א יתקיים סמינר שבמרכזו רכישת כלים ומיומנויות הגישור

 

כיתה י"ב – התמחות לקראת גישור וניהוג

המדריכים הבוגרים ירכזו וינהלו את צוות ההדרכה המוביל. במהלך הכשרתם ילמדו פרק בגישור, ואם יש עניין לפתח את התכנית להגשמה לפני ואחרי הגיוס הצבאי, הם יכינו עצמם לקראת  (הגשמה) שנת השירות.

במהלך כל שלבי התכנית מלווים את המד"ץ, רכז המד"צים, מד"צים בוגרים ומנחים של מינהל חברה ונוער. במרכזי ההדרכה ימצא המד"צ חומרי הדרכה ותיקי פעולה אשר ייסיעו לו בעבודתו. 
אז כיצד מצטרפים?
פשוט נרשמים

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות אל מנהל יחידת הנוער [email protected]